مختصری در باره دستورهای صدانویسی گیتار کلاسیک

دستورهای صدانویسی حرکت خطی و افقی خطوط ملودیک منحصر به فرد (بخش نویسی) را تعیین میکنند. تعامل و ارتباط خطوط ملودیک منجر به هارمونی می‌شود.

به عبارت دیگر، دستورهای هدایت صدا به ما این امکان را می‌دهد که هر بخش صدایی (خطوط ملودیک مستقل) دارای کیفیت ویژه یک موسیقی ملودیک سازی و یا آوازی خوب را دارا باشند.

تمایل اصلی در هدایت صدا به حداکثر رساندن شفافیت و گسترش استقلال بخش ها است. این تمایل بخش نویسی وقتی بدست می آید که صداها تا حد ممکن پیوسته و در جهات مختلف حرکت کنند.

با در نظر گرفتن این اهداف، قوانین زیر را دنبال می‌کنیم:

  • اصل نت مشترک؛ اگر دو آکورد یک نت مشترک دارند، سعی کنید آن را در همان بخش صدایی نگه دارید.
  • حرکت مخالف، اگر اینگونه نیست یا به هر دلیلی نمی‌خواهید آن را در همان بخش صدایی نگه دارید، مطمئن شوید که برخی از صداها (بخش ها) در جهات مختلف حرکت می‌کنند.
  • اطمینان حاصل کنید که بخش‌های صدایی از هم عبور نمی‌کنند – برای رعایت این موضوع پرهیز از پرش‌های بزرگ به شما کمک می‌کند.

Preludio Saudade از آگوستین باریوس از La Catedral نمونه کاملی از دستور هدایت صدا است. با مطالعه فقط چند میزان، کاملاً کاربرد این قوانین را نشان می‌دهد.

توالی‌های دیاتونیک

بیایید مراحل پایگی دیاتونیک ممکن و گزینه‌های هدایت صدا را بررسی کنیم:

  • آکوردهایی که پایه آن‌ها از هم فاصله چهارم یا پنجم دارند، یک نت مشترک دارند. سعی کنید آن را در همان بخش صدایی نگه دارید. اما اگر نمی‌خواهید، مطمئن شوید که برخی از صداها در جهات مختلف حرکت می‌کنند.
  • آکوردهایی که پایه آنها از یکدیگر فاصله سوم یا ششم دارند، دارای دو نت مشترک هستند. می‌توانید یک یا هر دو را در همان بخش صدایی نگه دارید. یا اینکه صدا را در جهت مخالف حرکت دهید.
  • آکورد هایی که دارای پایه به فاصله‌ی دوم یا هفتم هستند هیچ نت مشترکی ندارند. بنابراین تنها گزینه شما این است که همه صداها را در جهات مختلف حرکت دهید.

این قوانین (دستورهای صدانویسی گیتار) فقط یک راهنما هستند و هرگز نباید مانع بیان موسیقی شوند. اکثر آهنگسازان بزرگ در طول تاریخ در مرز آنچه در هر زمان قابل قبول تلقی می‌ شود، فعالیت می‌کنند. این درک و درونی سازی و تجزیه و تحلیل اصول اصلی صدا در نوشتن مقاله علاوه بر کارهای مهم موسیقی بر عهده آهنگساز متفکر است.

مثال زیر را با دقت اجرا و گوش دهید. حرکت خطی صداها را تجزیه و تحلیل کنید. در آخر، این قوانین ساده را در سایر مراحل توالی نیز اعمال کنید.

حرکت موازی در نوشتن موسیقی سازی

اما در نوشتن موسیقی برای ساز، حرکت موازی می‌تواند وسیله‌ای موثر برای زیرنویس کردن ملودی با حس انسجام و چگالی بیشتر باشد. کلود دبوسی و موریس راول، معماران موسیقی معاصر، از هارمونی ملودیک موازی به طور گسترده استفاده کردند. اما نمونه هایی از حرکت موازی حتی در باخ وجود دارد.

در یک حرکت پایین رونده کنترپوانی، هارمونی های موازی ممکن است کنتراست ایجاد کنند، اما باید فقط کم مصرف شوند.

نمونه ای از حرکت موازی را می توان دوباره در La Catedral آگوستین باریوس، این بار در موومان دوم مشاهده کرد.